Cambodja - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Mekongfietser - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Mekongfietser - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Mekongfietser

29 November 2012 | Cambodja, Kratié

Verbinding! Hallo iedereen. Hier is ik weer. Very much alive and kicking. Ik ben nu in Kratie, Cambodja en ik kan je wel vertellen dat dat me heel wat zweet heeft gekost. Vanwege de afstanden, het klimmen en vooral door de hitte. Mijn fiets heeft alles onverstoorbaar doorstaan. Echt, die gaat nog niet kapot, al zou ik het willen (wat ik niet doe!).
Gisteren nog een afstand van 158 km afgelegd, want tussen Stung Treng en Kratie was geen hotel te vinden (en ik fietste nog ergens fout en moest terug) Maar dat ik nou echt tot op mijn tandvlees ging? Nee, wel moe, maar veel minder dan ik had verwacht.
Dat was in Laos wel anders. Toen ik daar de Bolaven infietste, kreeg ik het meteen geweldig voor mijn kiezen. Die allereerste rit was maar 50 km, maar dat was van de eerste tot de laatste meter zo'n 5%-helling, waar maar geen einde aan leek te komen. Dat was stoempen tot het zwart voor mijn ogen werd. Van de laatste 10 km kan ik me niks meer herinneren. 50 Km is een pisafstand, maar daar deed ik 6 uur over.
Ik wilde inderdaad naar Attapeu, want daar moest het wel heel mooi zijn, maar dat was nog zo'n 130km verderop en dus zag ik daar maar vanaf. Ik besloot daarentegen naar Tat Lo, een plaats met watervallen, te gaan. De volgende ochtend wat mismoedig op de fiets en de eerste paar km was het weer klimmen en de resterende 86km was een en al afdaling! Zo hard als ik daar met volle bepakking naar beneden stortte, tartte alle wijsheid. Een voorbeeld. Er kwam weer een stuk steil naar beneden en omdat het uitzicht weids was, stopte ik voor een foto. Ik had moeite om mijn fiets in bedwang te houden (die was door het dolle heen, zo leek het wel). Goed, na de foto ga ik weer in het zadel zitten en nog geen 10 meter verder stond mijn teller al op 42 km per uur en vloog door. Twee uur later in Tat Lo en dat is een plaatje. Schitterend gebied.
Ik wist het niet, maar toen ik twee dagen later weer aanfietste, kreeg ik vrijwel meteen een helling van 12% te verwerken en die was zo'n anderhalve km lang. Hijgen als een pakpaard en het bier van de laatste 10 jaar uitgezweet. En het zou die dag een rit worden van ongeveer 120 km, waarvan de laatste 50 venijnig vals plat was. Ik was nu wel helemaal in het zuiden van Laos, bij de 4000 eilanden.
Ik heb daar op Don Khong en op Don Khone geslapen - grote eilanden in de Mekong en ontzettend laid-back. Amper verkeer, nauwelijks wegen en een laat-maar-waaien sfeer. Veel toeristen hier en die werden allemaal stuk voor stuk schandalig afgezet. Je moet wel beseffen dat je op een eiland zit en als je daar af wilt, heb je de hulp nodig van mensen met boten en die vroegen prijzen! Pure mafia. Verder niks dan bewondering, zo mooi daar. Je vind op Don Khone watervallen en ook die zijn spektakulair.
En nu zit ik al een paar dagen in Cambodja. De highway nr. 7 is erbarmelijk. Vol gaten, onverhard vaak of bedekt met ruwe steenslag. Echt, dit is niet een toeristenweg zoals die van Siem Reap naar Phnom Penh. Die wordt wel heel goed onderhouden. Deze weg niet en mijn kont smeekt soms om genade.
Morgen weer zo'n pretrit, nu naar Kompong Cham en die stad ligt 131 km verderop. Ertussen kan ik stoppen in Chlong, maar dat ligt maar 35 km hier vandaan, dus vanavond maar niet teveel biertjes. Nu is het Angkor bier en dat is te pruimen. In Laos had je Beerlao en, hoewel de trots van Laos, vond ik het eerlijk gezegd bocht, maar zolang het koud is, zuip ik elk bier.
Tot zover. Iedereen de groeten en nog bedankt voor de reacties.

  • 29 November 2012 - 15:11

    Embert:

    Hey Toon,
    kon je via die eilanden naar Cambodja? Blijkbaar wel. zet hem op! gr

  • 29 November 2012 - 15:43

    Anja:

    Hey Toon,
    je hebt al heel wat km. afgefietst zo te horen, hoe lang blijf je weg? je blijft maar doorgaan, of ga je ook de toerist uithangen, geniet ervan en succes. groetjes

  • 29 November 2012 - 19:02

    Franca:

    Waw,een mooi verhaal. Ik vind het kei stoer wat jij allemaal doet!!! Nog een fijne tijd daar en,kiek uut. Groet Franca.

  • 30 November 2012 - 05:18

    Francé Van Nunen:

    Hoi Toon,
    Het klinkt allemaal goed wat je aan 't doen bent. Als ik 't zo lees moet de natuur wel prachtig zijn daar. Doe je wel een beetje voorzichtig met die kamikaze ritjes van je! Nog een hele fijne tijd daar en maak maar veel foto's, want die wil ik wel graag zien. Dan krijg ik nog een beter idee van de omgeving daar.
    Groetjes Francé

  • 01 December 2012 - 17:35

    Theo:

    Hallo Antonius H.,
    Door je facebookberichtje weet ik nu dat je je nu op je Gazelle door Oost Azië raced.
    Voortaan je pr in aanloop van je reis beter regelen. ( en niet meer zo laag inzetten met " ik kan me niet voorstellen dat iemand enz..) Jij bent er een van ons! Uit Asten, die daar een 'putje' aan het fietsen is. Wij leven als vanzelf met jouw mee en wachten in spanning op volgende berichten. Dus pas op voor slapen onder hoge bomen, slangen, giftige insecten en ander Oost Aziatisch gespuis. En mocht je de pech hebben dat ze je toch te pakken krijgen dan willen we daar natuurlijk wel foto 's van :-) .Zowel van het gespuis als de bulten.
    Hals und beinbruck.
    Theo

  • 02 December 2012 - 19:55

    Jet:

    En wij mèr kauw leie.......Het is hier grijs en grauw, met een enkel zonnig dagje.
    Groetjes Jet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2013

Terugblik deel twee

23 December 2012

Terugblik deel 1

29 November 2012

Cambodja

19 November 2012

In Laos

03 November 2012

Nog niet weg
Mekongfietser

Actief sinds 23 Okt. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 7771

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Nog niet weg

23 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: